Grundlag og værdier
På STU - Silkeborg arbejder vi for:
”At den enkelte elevs ressourcer og evner bringes i spil, så eleven opnår et så selvstændigt og meningsfuldt liv som muligt”
I livet findes der en plads til os alle - på STU arbejder vi mod det fælles mål, at vi via anerkendelse, motivation, livsglæde og et skarpt blik på den enkeltes ressourcer, kan bidrage til den størst mulig grad af udvikling, selvstændighed og livsduelighed.
Vi tager altid udgangspunkt i, at alle mennesker kan noget, at alle har brug for fællesskaber, og at vi ved at se på det hele menneske, sammen kan række ud efter det meningsfulde liv.
KRAP - pædagogisk grundlag
KRAP står for:
• Kognitiv: Det, vi tænker oplever vi, som virkeligt, men vi kan lære at tænke anderledes.
• Ressourcefokuseret: Alle mennesker har ressourcer, og vi udvikler os bedst gennem vores succeser.
• Anerkendende: Alle mennesker har grundlæggende behov for anerkendelse.
• Praksis: Tilgangen foregår i hverdagens/skoledagens praksis, og er indbefattet i al tænkning omkring elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer.
KRAP´S menneskesyn:
Lægger vægt på at se mennesket som en ressource og ikke som et problem. Dette menneskesyn hjælper med at skabe en positiv og støttende tilgang og hverdag, hvor eleverne på STU-Lysbro føler sig anerkendt og værdsat for de kompetencer og ressourcer de allerede har, men også får en forståelse af at udvikling er mulig, og at man i fællesskab kan sætte nye mål og opnå nye kompetencer.
Målet med at anvende KRAP:
Det helt overordnede mål med at anvende KRAP-redskaberne, er at få både personale, og hermed elever, til at have positivt fokus på de elementer, hvor der er kompetencer, ressourcer og udviklingsmuligheder – uden at benægte, at der også kan være tale om svære belastninger og særlige behov. KRAP er en metode, der forholder sig til det hele menneske, med et mål om at højne robusthed, livskvalitet og livsduelighed.
Metode: KRAP´S metodik består af en lang række skematiserede registrerings- og analyseskemaer. Disse består af 3 søjler:
- Søjle 1: Videns-fase: Registrering og afdækning
- Refleksionsfase: Analyse, forståelse og overblik og
- Søjle 3 Indsatsfase: Ændring og udvikling og sætte mål for udviklingen
Vil du vide mere: https://krap.com/hvad-er-krap/